Актуальність проблеми дослідження.
Реформування сучасної системи освіти передбачає реалізацію нових підходів у педагогічній теорії та практиці. Традиційна модель діяльності освітньої галузі, у який надається перевага функції контролю, не може бути життєздатною, вдосконалюватися в умовах постійного розвитку суспільств. Багатогранність діяльності органів управління освітою з питань реалізації державної політики в галузі освіти, створення умов для реалізації гарантованого Конституцією України права громадян на отримання повної загальної середньої освіти, забезпечення рівного доступу до якісної освіти потребує постійного пошуку раціональних підходів до оцінювання якості управлінської діяльності районних, міських відділів, управлінь освіти.
На сьогодні, у традиційному підході до оцінювання управлінської діяльності органів управління освітою переважають функції контролю як адміністративної дії без урахування змін та здійснення коригувальних процедур, тобто оцінювання діяльності органів управління освітою не є ефективними.
Тому актуальним стає створення нової моделі, яка б дозволяла здійснювати постійне оцінювання діяльності органів управління освітою.
На відміну від традиційної, нова система оцінювання має ґрунтуватися на інших засадах. Насамперед, вона повинна охоплювати усі напрями діяльності та враховувати зміни, що відбуваються в галузі освіти.
Отже, виникає потреба у створенні системи оцінювання, у т.ч. сукупності показників та критеріїв, які надали змогу різнобічно вимірювати оцінювати якість діяльності органів управління освітою.
Рішенню позначених проблем можуть сприяти моніторингові дослідження управлінської діяльності органів управління освітою.
У світовій освітній практиці сьогодні накопичено багатий досвід проведення моніторингових досліджень за різними показниками якості освіти.
Проблемам педагогічного моніторингу присвячені роботи В.І.Андрєєва, О.М.Майорова і ін. Питання дослідження методології кваліметрії у системі управління освітою розглянуті в ряді робіт Г.А.Дмитренка, Г.В. Єльникової, О.І. Субетто та ін.
Загальні питання управління освітою вивчені Ю. К.Бабанським, В.І.Луговим та ін., зокрема державного управління якістю освіти – Т.О.Лукіною.
Вченими багатьох країн розглядаються та аналізуються різни аспекти управління освітою, а саме: побудова ефективної організаційної структури управління та вплив соціально-психологічних факторів на неї; інновації в процесі управління освітою, проблемі організації методичної роботи, що забезпечує ефективність управління освітою, зміни в управлінні регіональними системами освіти, особливості використання оцінних технологій в освітній діяльності, впровадження моніторингу як інформаційну базу системи освіти тощо.
Дані дослідження показують, що процеси, що відбуваються в практиці діяльності освітніх установ, висувають особливі вимоги до управління розвитком освітніх систем насамперед, регіонального рівня.
У теж час виявлення й обґрунтування організаційно-педагогічних умов моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою на регіональному рівні не було самостійним предметом педагогічного дослідження. У цілому, аналіз наукової літератури, нормативних документів, освітньої практики дозволяє констатувати, що в сучасній регіональній освітній системі позначився ряд об'єктивних протиріч:
- між законодавчо закріпленою необхідністю створення результативно діючій регіональної системи управління освітою і недостатньою теоретичною розробленістю організаційно-педагогічних умов, що її забезпечують;
- між потребою в системному підході щодо оцінювання якості діяльності органів управління освітою і відсутністю системи оцінювання, зокрема показників та критеріїв, які надали змогу кількісно ії оцінювати.
Виявлені протиріччя обумовили проблему дослідження, що полягає у визначенні сукупності організаційно-педагогічних передумов створення результативно діючій регіональної системи управління освітою. Теоретична й практична значущість дослідження позначеної проблеми, недостатня вивченість у сучасній науковій літературі визначили вибір теми дисертаційного дослідження - «Організаційно-педагогічні умови моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою».
Об'єкт дослідження: управлінська діяльність районних (міських) органів управління освітою.
Предмет дослідження: організаційно-педагогічні умови моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою.
Ціль дослідження: розробити й теоретично обґрунтувати організаційно-педагогічні умови моніторингу управлінської діяльності районних (міських) органів управління освітою.
Завдання дослідження:
- проаналізувати стан розробленості проблеми моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі;
- розробити методологічні основи моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою;
- визначити сукупність організаційно-педагогічних передумов створення формування регіональної системи моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою;
- розробити та обґрунтувати організаційний механізм регіональної системи моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою;
- створення моделі моніторингу управлінської діяльності районних (міських) органів управління освітою;
- розробити систему оцінювання результативності управлінської даності на регіональному рівні;
- розробити і апробувати модель моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою на регіональному рівні.
Гіпотеза дослідження будується на припущенні про те, ефективність діяльності органів управління освітою підвищиться шляхом впровадження системи моніторингу :
- визначенням особливостей управління сучасною системою освіти з урахуванням специфіки регіону;
- виявленням організаційно-педагогічних умов моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою;
- впровадженням організаційного механізму моніторингу управлінської діяльності органів управління освітою.
Методи дослідження:
- аналіз філософської, соціологічної, психолого-педагогічної літератури, нормативно-правових актів по досліджуваній проблемі;
- аналіз і узагальнення статистичної інформації, передового педагогічного управлінського досвіду;
- спостереження, анкетування, моделювання, дослідно-експериментальна робота;
- методи кількісної і якісної обробки даних, педагогічний та управлінський авторський досвід.
|